Поиск авторов по алфавиту

Автор:Без автора

Деяния собора Русской Церкви 1667 г. III глава

I*

№ 11.

Третья глава соборных деяний 1667 года, содержащая в себе „толкование о аллилуии и о знамении честнаго и животворящаго креста, сиречь о сложении перстов, и заповедь о святом символе, и о Иисусове молитве и о прочих", имела две редакции: одну обширнейшую черновую, но засвидетельствованную однако подписями присутствовавших на соборе иерархов, и другую беловую, составившуюся из сокращения цервой и вошедшую в этом виде в Книгу соборных деяний, Проф. Субботин в своих „Материалах для истории раскола" (т. II, стр. 264—279) напечатал принятый беловой или совращенный текст третьей главы, но в подстрочных примечаниях напечатал и все те места, находившиеся в первоначальном обширном черновом списке, которые потом в нем были зачеркнуты и не вошли в список беловой. Сличая обе редакции третьей главы соборных деяний, как они напечатаны проф. Субботиным, с печатаемой ниже рукописью, мы находим, что первоначальный обширный черновой список третьей главы соборных деяний составлен был главным образом по сочинению Дионисия, и представляет из себя в большей своей части простое его сокращение, как беловой список соборных деяний в свою очередь представляет только сокращение чернового, почему беловая редакция третьей главы соборных деяний есть только в существе дела более усиленное сокращение сочинения Дионисия.

 

ТЕКСТ ТРЕТЬЕЙ ГЛАВЫ СОБОРНЫХ
ДЕЯНИЙ
1667 Г. ПО БЕЛОВОМУ СПИСКУ.

ТЕКСТ НАШЕЙ РУКОПИСИ.

 

Святая Христова восточная и апостольская церковь, от святых Апостолов и святых богоносных отцев, и вселенских учителей, прият сию ангельскую песнь, сиречь; аллилуия, в божественном пении во

Святая Христова восточная церковь, якож рекохом, от святых Апостол и святых богоносных отец седми святых вселенских соборов, в от прочих святых вселенских учитель, (прия) сию аггель-


 

 

 

II*

учиненных местех глаголати: аллилуиа,       аллилуиа, аллилуиа, Слава Тебе Боже. Сице трижды, якоже видится и писано во многих греческих и славянороссийсквх древних рукописных харатейных книгах. И то сие являет и сие разумеет православно святая восточная и апостольская церковь: аллилуиа Отцу, аллилуиа Сыну, аллилуиа Святому Духу; тоже: Слава Тебе Боже, или: хвала Отцу, хвала Сыну, хвала Святому Духу. Глаголюще сице аллилуиа трижды, таже: Слава Тебе Боже, являем и исповедуем, яко в Троице и во единице Бог, сиречь: трижды аллилуиа ради триипостасия (исповедания), и еже приречем: Слава Тебе Боже, являем и исповедуем, яко Троица един Бог, а не три бози, якоже поет святая церковь и Святый Боже, святый крепкий, святый безсмертный помилуй нас: и в сей ангельской песни такожде разумеем, якоже и ва аллилуии, в божестве Троицу и единицу: Святый Боже—Отец, Святый крепкий—Сын, святый безсмертный—Дух Святый, таже: помилуй нас, а не помилуйте нас. Сие, еже со трисвятым, исповедуем в трех ипостасех быти Бога, и еже: помилуй нас, едино божество: един бо Бог Троица, а не три. И херувимская песнь:      свят, свят, свят Господь Саваоф,

скую песнь, сиречь, аллилуиа глаголати трижды, сиречь: аилилуиа, аллилуиа, аллилуиа, таж: Слава Тебе Боже. Сице трижды, якож видится и писано во многих древних рукописных книгах греческих и славенских. Сие являет и сие разумеем православно: аллилуиа Отцу, аллилуиа Сыну, аллилуиа Святому Духу, таже: Слава Тебе Боже. Глагояюще сице сие аллилуиа трижды, являем и исповедуем, яко есть Троицы Божество, сиречь, триипостасно. И еже приречем: Слава Тебе Боже, являем и исповедуем, яко Троица един Бог есть, а не три бози, якож и егда паки поет святая церковь: Святый Боже, святый крепкий, святый безсмертный, помилуй нас, к в сей ангельской песни такожде разумеем, якоже и во аллилуии, в божестве Троицу и единицу: святый Боже— Отец, святый крепкий—Сын, святый безсмертный—Дух Святый, таже: помилуй нас, а не помилуйте нас. Се, еже со трисвятым исповедуем триипостасное в Божестве, и еже: помилуй нас, едино божество: един бо Бог Троица, а не три. Подобне и херувимская песнь, еже поет церковь: свят, свят, свят ради триѵпостаснаго Божества, и: Господь Саваоф—ради соединения, сиречь, за единицу Божества. Свят

 

 

III*

подобне являет, якоже аллилуиа и Святый Боже: трижды свят ради триипостаснаго Божества, и: Господь Саваоф— ради единаго существа. Свят Отец, свят Сын, свят Дух Святый; таже: Господь Саваоф, сиречь: Господь сил, по Дионисию Ареопагиту. Се убо един Господь сил, святая Троица, а не три Господы. Сице и во аллилуии: трижды ради Троицы, и: слава тебе Боже—ради единицы: зане Бог в Троице и во единице славословится, и веруется, и исповедуется. Сице держит и мудрствует святая восточная и апостольская церковь, якоже прият свыше и изначала, писанное и неписанное предание от святых Апостолов, я от богоносных отцев, и вселенских соборов, прочих. А еже глаголют неции аллилуиа дважды, таже: Слава Тебе Боже, никакого основания в том имеют. Толкуют убо, яко знаменует аллилуиа: Слава тебе Боже, дважды аллилуиа, таже: Слава тебе Боже, являет по их трижды Слава тебе Боже. Се трижды Слава Тебе Боже являет токмо Троицу, а единицу ни. Се убо погрешают зело, зане неведением исповедует токмо Троицу просто, а единицу ни 1)   
 ... ... ...

Отец, свят Сын, свят Дух Святый, таж: Господь Саваоф, сиречь: Господь сил, по Дионисию Ареопагиту. Се убо един Господь сил, святая Троица а не три Господы. Сице и во аллилуия: трижды ради Троицы, и: Слава Тебе Боже, ради единицы, зане в Троице и во единице Бог славословится, и веруется, и исповедуется. Сице держит и мудрствует святая восточная церковь, якож прия свыше к изначала насадная и неписанная предания от святых Апостол, и святых отец, и вселенских седми соборов, и прочих. Но во еже глаголете вы суемудрия аллилуиа дважды, таже: слава Тебе Боже,—каково основание имеете? Вы толкуете, яко знаменует аллилуиа: Слава тебе Боже. Поставим и мы да речен, якож глаголете и вы, яко знаменуете аллилуиа: слава тебе Боже; дважды аллилуиа, таже Слава тебе Боже, являет по вашему трижды Става тебе Боже. Се трижды слава тебе Боже, являет токмо Троицу, а единицу ни. Се убо погрешаете и исповедуете токмо Троицу Просто, а единицу ни. Иде же бо исповедуется Троица просто, без единицы, разумеется зло: зане вменится сия Троица три бози, а не един Бог; не буди

1) В червовом списке за сим следовало: „идеже убо исповедуется Троица просто, без единицы, разумеется зло: зане вменяется сия Троица три бози, а не един Бог. Неправославное исповедание есть сице (?); но

 

 

IV*

.............................................................. ... ............................................................. ................................................................ ........... .....................................................  ......................................... ....................... .............................................. ............. Но святая восточная и апостольская церковь православно мудрствует и исповедует в Божестве Троицу и единицу. Сего ради и православно поет, во учиненных местех, аллилуия трижды ради Троицы, и Слава тебе Боже ради единицы. И: святый Боже, святый крепкий, святый безсмертный, помилуй нас, и: Свят, свят, свят Господь Саваоф—тожде трисвятое ради Троицы; помилуй нас и: Господь Саваоф—ради единицы якоже выше рекохом. Се есть православное мудрование. А еже писана в Евфросинове Житии, она вся суть суемудрие, и аще что будет прочитати то Житие но Бозе со вниманием, разуметь будет. И еже глаголют, яко а сей аллилуии иде во Царьград и слыша от патриарха и в соборной велицей церкви глаголющия аллилуия дважды, о том мним, яко не иде в Царьград: зане времена тогда не такова быша, владела бо тогда турки Болгарией) в Сербы, и

вредословие. Но православное исповедание есть сице; по Троице да последует и единица. Идеже Троица и единица: православное есть исповедание; а идеже Троица без единицы: многобожие еллинское есть; идеже единица без Троицы: безбожие иудейское и агарянское есть. Но святая восточная церковь православно мудрствует и исповедует Троицу и единицу. Сего ради и православно поет аллилуия трижды ради Троицы, и Слава тебе Боже ради единицы. И святый Боже и прочая такожде исповедует. И свят, свят, свят Господь Саваоф тоже знаменует: трисвятое ради Троицы; помилуй нас и: Господь Саваоф — ради единицы, вхоже выше рекохом. Се есть православное мудрование. А что есть писано во Ефросинове Житиа, она вся суть суемудрие, кто будет прочитати по Бозе со вниманием, разумети будет. Аще Ефросия имеяше каково недоумение о аллилуии, яко человек диавольским искушением—не дивно. А что глаголют, яко о сем иде во Царьград и слыша от патриарха и в соборной велицей церкви глаголющия аллилуиа дважды, о том

Троице да последует и единица. Идеже Троица и единица: православное исповедание есть; а идеже Троица без единицы: многобожие еллинское есть; и идеже единица без Троицы: безбожие иудейское и агарянское есть». Все это место обчеркнуто и сбоку сделана заметка для переписчика: остова. В нашей рукописи это место имеется в той же последовательности и нами напечатано курсивом.

 

 

V*

всем западом до Дуная и до Чернаго моря, и ратоваша тогда на христианы великими и лютыми ратми. Аще бо и иде во Царь-град, якоже глаголют летописцы, обретается, яко не в то время бе Иосиф патриарх и Евфросин преподобный, но в различных временех. И аще и приходил при Иосифе патриархе, и тот бе латиномудрый, иже бе на осмом соборе во Флорентии. И паки, единаго человека свидетельство неприемлется, по божественному писанию, аще и ангел с небес будет. И паки, вяще разумеется истина в списателеве видении иже глаголет, яко виде Богородицу и Архангела, и беседова с ним о аллилуии, и негли яко рече ему Богородица таковая словеса и толкования о аллилуии, яже ниже слышави кому подобает таковая хула, и тамо будет ужасатися читатель безумия списателева Евфросинова Жития. И сие смущение, еже глаголати аллилуию дважды, таже: Слава Тебе Боже, не от Евфросина стало, но от списателя Евфросинова Жития диавольским наветом. А Евфросин в последнем поучении своем при смерти, якоже слышахом и разумехом, о аллилуии ничесоже завеща братии монастыря своего, ниже писа что о том в тестаменте своем, токмо солгано на преподобнаго Еѵфро-

мним, яко неиде во Царьград, зане времена нетаковая быша тогда, владеша бо тогда турки Болгариею и Сербы, и всем западом до Дуная и до Чернаго моря, и ратоваша турки тогда на христианы великими и лютыми ратми. Но аще и иде во Царьград, во время оно бе Иосиф патриарх латаномудрый, который бе на осмом соборе во Флоренции. И паки: единаго человека свидетельство не приемлется, по божественному писанию, аще и ангел небесный будет. И вящше разумеется истина в списателеве видении, иже глаголет, яко Богородица рече ему таковая словеса, яже подобает ниже слышати кому. Тамо бо списатель Ефросинова Жития пишет от соннаго грезу, или от ветра главы своея некоторая толкования не потребная на аллилуию... Токмо сия смущения, яже хощут неции глаголати аллилуиа дважды, таж: Слава Тебе Боже, от списателя Жития Ефросинова начася диавольским наветом. А Ефросин в последнем поучении своем при смерти о аллилуии ничего не приказа братии в тестаменте своем... А еже глаголют на Максима-грека, что и он мудрствование аллилуиа дважды глаголати, и приводят во свидетельство святаго Игнатия Богоносца, яко от ангелов слыша пети сице; аллилуиа

 

 

VI*

сина от описателя Жития его. А еже глаголют на преподобнаго Максима-грека, яко и он мудрствование дважды глаголати аллилуиа, и приводят во свидетельство святаго Игнатия Богоносца, яко от ангелов слыша нети дважды аллилуиа, и в том лгут на святаго Игнатиа и на Максима-грека: зане святому Игнатию явишася ангели о божественном псалмопении, сиречь о антифонех, а не аллилуии. И в сем несогласуется самое писание, еже называют Максимово, и в том разумеется подлинно, яко то сложение слова не Максимово есть, токмо лгаша нецыи суемудрии на его имя: ибо Максим премудр бяше и не могл бы сице противных писати 1).

дважды, и в том лгут на святаго Игнатиа и Максима-грека: зане святому Игнатию явишася ангели о божественном псалмопении, сиречь о антифонех, а не аллилуии. И в сем несогласуется самое писание, кия называют Максимово, и о том разумеется подлинно, что то сложение слова не Максимово есть, токмо лгаша нецыи на его имя.

 

О ЗНАМЕНИИ ЧЕСТНАГО КРЕСТА, СИРЕЧЬ О СЛОЖЕНИИ ПЕРСТОВ

Такожде и знамение честнаго и животворящаго креста от святых славных и всехвальных Апостолов и от святаго сващенномученника Игнатия Богоносца, третиаго патриарха антиохийскаго и наследника святых Апостолов, и от вселенских учителей выше изначала прияхом православно знаменати себе знамением честнаго креста тремя первыми персты десныя

... А мы Божиею благодатию православно творим знамение честнаго креста на лице и на теле нашем тремя первыми персты десныя руки, якож прияхом от святых Апостол, и от святых богоносных отец и вселенских учителей: во имя Отца и Сына и Святаго Духа, неписанным преданием, янож свидетельствует и святый Василий Великий, иже ко

1) Последние слова приписаны в беловом списке уже после, киноварью, и потому их нет ни в червовом списке, ни в нашей рукописи:

 

 

VII*

 

руки, совокупивше я во имя Отца и Сына и Святаго Духа, написанным преданием, якоже свидетельствует и святый Василий Великий в слове 27-м, иже ко святому Амфилохию епископу иконийскому. Обаче егда согбаем и совокупляем три первыя персты десныя руки, знаменуем, яко веруем и исповедуем в Божестве Троицу и единицу: сиречь, яко святая Троица един Бог есть триипостасный и единосущный 1). . . . . . Сего ради сими тремя первыми персты предаша нам святии Апостоли и богоноснии отци творити на себе знамение животворящаго креста, совокупивше я во имя святыя, единосущныя и нераздельныя Троицы. А в сих трех перстах не яко хощем показати Божество, якоже блядословиша нецыи— небуди; но токмо число покажем Троицы и единицы: три перста за Троицу, совокупление же перстов ради единицы, сиречь, яко Бог в Троице и во единице. Сице веруем и исповедуем, а не инако,—не яко нецыи суемудрии писаша, и научиша и сказаша все таинство Божества я человечества в перстах обыти; и являтися пребезаконно, и хульно троичному таин-

святому Амфилохию епископу иконийскому слово 27, и в Кормчей печатной, лист 259, и в правилах Матфеевских. Егда согбаем три нервна персты десныя руки, знаменуем, яко веруем и исповедуем во святой Троице едино Божество и едино существо, сиречь един Бог триипостасный и единосущный, якоже сии трие первии персты десныя руки имеют токмо именование: первый, второй и третий; а который есть больши, или меньши, не можеши разумети или сказати. Сего ради сими первыми тремя персты предаша святии Апостоли и богоноснии отцы творити знамение животворящим крестом, совокупивши и во имя святыя и единосущныя Троицы. И в сих триех перстах не яко хощем показати все таинство Божества, или Божество, яко вы баснословите, — небуди; токмо число покажем сими персты Троицы и единицы: три перста за Троицу, совокупление ж перстов ради единицы, сиречь, яко Троица и единица есть Бог. Кто есть вне ума, еже хощет показати, или сказали все Божество в перстах, или все таинство Божества являти в перстах. Бог есть недоведом,

1) В черновом списке далее читалось: «яко же сии трие персты десныя руки имеют токмо именование: первый, и вторый и третий; а который есть больший, или меньший, невозможно сличити». В нашей рукописи см. курсив.

 

 

VIII*

 

ству в неравных перстах 1). . . ........  .................................... ............................ ............................................................... ........ Глаголаша те суемудрии, яко два перста: второй указательный и третий, средний, божество и человечество знаменуют и три перста: первый, четвертый и последний, менший наклонати и совокупити под двема персты, и именоваша Святую Троицу и глаголаша, яко те три неравныя и разныя персты есть таинство святыя Троицы 2).............. ................................................... ............. Всем убо явлено есть исповедаша во святей Троице неравенство, яко ариане, и несториане и духоборцы в аполинаряне и прочии проклятии еретицы: зане овии сице исповедаша несравнение и разделение во святей Троице: Отца болша назваша, а Сына менша и Духа святаго еще менша и яко раба; такожде и те три равныя и неравныя персты являют, якоже мудрствоваша вышереченнии проклятии еретицы.

непостижим, и неизследим, и невидим, иже ниже умом может кто всеконечно достигнути, ниже безплотнии силы. И како вы человецы, суще создани, хощете показании незданное и непостижимое Божество, в вещественных и зданных вещах,—в перстах и во иных?

. . . Глаголете вы, яко подобает знаменатися крестом сице: совокупити два версты—вторым и третием, а третий наклонен быти мало под вторым, таже: первый великий перст, в другая два последняя персты: четвертой и пятой, менший, совокупити, и потом толкуете и глаголете, яко сии совокуплены три персты: первый в два последних, яко есть святая Троица; другая же два перста: вторый и третий, яко есть божество и человечество.. . .

В сем исповедуете во святой Троице неравенство, яко ариане, и несториане, македоняне, и савелиане, и духоборцы, аполинаряне: зане они сице исповедаваша и мудрствования во святей Троице несравнение и единосущие: Отца

1) В черновом списке далее было: «и являти пребезаконно и хулно троическое Божество в неравных перстах, в вещественных и зданных вещах изданное в непостижимое Божество. Бог бо есть недоведом, непостижим, и неизследим, и невидим, иже ниже умнии и безплотнии небесныя силы могут постигнута всеконечно». В нашей рукописи см. курсив.

2) В черновом списке далее было: «и именоваша святую Троицу. Се исповедаша два Бога, или два Сыны единаго Бога убо Божество в двох перстах, в указательном и в среднем, а втораго Бога в триех неравных перстах, в великом первом персте, и в четвертом и в пятом, в менших, кои суть наклонены под те двема. И глаголаша, яко те три неравныя и равныя персты есть святая Троица».

 

 

IX*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А мы православно три первыя персты, якоже стоят наряду,— первый, вторый и третий,—совокупляем во имя Отца и Сына и Святаго Духа, и знаменаемся знамением честнаго и животворящаго креста Христова, якоже прияхом 1)... от святых Апо-

больше, Сына меньше, и Духа Святаго еще менше, яко раба; такожде и вы: первый большой перст Отца именуете, четвертый Сына менше, и пятый, иже есть еще менше, Духа Святаго именуете; якоже вышереченнии еретицы хулите и вы святую Троицу.

Мы православно три первые персты якоже стоят по ряду,— первый, вторый и третий, совокупляем и знаменуем три именования святыя Троады: Отца, Сына и Святаго Духа... Сице прияхом от святых Апостол, и от святых отец, и сице

В нашей рукописи это место читается так: «Се, яко исповедаете два Бога: един Бог болши—божество и человечество Христово; вторый Бог ниже и менше, которое именуете святою Троицею, и таковая Троица неподобна и неравна, зане есть един перст—первый болши, и четвертый менши, и пятой еще зело менше».

1) В черновом списке далее было: якоже и во святом крещении крещаемся в три погружения во имя Отца и Сына и Святаго Духа, и те погружения знаменуют и являют тридневное погребение и воскресение Христово, по святому апостолу Павлу; елицы во Христа Иисуса крестихомся, в смерть его крестихомся, спогребохомся убо ему крещением в смерть, да якоже воста Христос от мертвых славою отчею, тако и мы во обновлении жизни да ходим (к Рим. гл. 5). Спогребщеся ему крещением в смерь, в немже и совостасте верою (Колос. гл. 2). И по Григорию Богослову: спогребохомся убо Христу крещением, да совостанем (на крещение слово). Подобне убо знаменуем себе образом честнаго креста Христова, тремя первыми персты во имя Отца и Одна и Святаго Духа, яко же и крестихомся святым крещением в погребение и воскресение Христово, и во имя Отца и Сына и святаго Духа, по речению Василия Великаго: якоже крестихомся, токожде и веруем, Сице прияхом»... В нашей рукописи это место читается так: «чесо ради глаголем во крещении и в погружении святую Троицу, сиречь, крещаемся во имя Отца и Сына и Святаго Духа: зане три погружения знаменуют Господа нашего Иисуса Христа погребение и тридневное воскресение, по святому апостолу Павлу: яко елицы во Христа Иисуса крестихомся, спогребохомся убо ему крещением в смерть, да якоже воста Христос от мертвых славою отчею, тако и мы во обновлении жизни да ходим (к Рим. гл. 6). Спогребшеся ему крещением в смерть, в немже и совостасте верою (Колос. гл. 2). И по Григорию Богослову, в слове на святое крещение, еже глаголет: спогребохомся убо Христу крещением, да и севостанем.... Подобне знаменуем себе образом честнаго креста Христова тремя первыми персты: во имя Отца и Сына и Святаго Духа. Якож и тамо Христово крещение во образ погребения и воскресения Его, а именование Отца, Сына и Святаго Духа; сице и зде-

 

 

X*

столов, о богоносных отцев, сице и исповедуем, и сице держит крепко и непоколебимо святая восточная и апостольская церковь, и будет держати вечно и неподвижно. И тако подобает всякому православному христианину, последующему святей восточней и апостольстей церкви, держати и мудрствовати, якоже продажа святии апостоли и богоноснии отцы, а неинако. А еже глаголют на святаго Мелетия и на Феодорита, яко пишася и повелеша они якоже знаменатися, тако и благословити иерею, и в том на святаго Мелетиа и на Феодорита солгано: зане святый Мелетий три первыя персты показа ради трех ипостасей святыя Троицы, и паки три персты совокупи ради единаго Божества, и бысть знамение: а не инако бысть показание перстов от святаго Мелетиа. А Феодорит о том ничтоже писа: зане велико истязание о том было во святей горе Афонстей в лето 7156-е, подобне, якоже в царствующем великом граде Москве бысть крепкое истязание от преосвященных великороссийских митрополитов, архиепископов и епископов, во Святом Духе собравшихся в лето 7174-е, и не-

держим и будем держати вечно и неподвижно, сице мудрствует и сице исповедует православно святая восточная и апостольская церковь, а неинако.

Приносите и некое ложное писание во свидетельство, кое имеет имя святаго Мелетия патриарха антиохийскаго и Феодорита: негли яко они еще повелевают сложите персты а знаменатися крестным знамением, и подобне благословлятися коемуждо сомому себе, кое писание есть ложно, сложено от еретиков, и токмо положиша тамо имя тех святых, да пролетят народ, а народ сей бысть ненаказан и неучен писанию тогда; и, яко слыша имя тех святых, вероваша. Обаче тии святии в том никакия ведомости имеют, токмо неправедно клевещут их, зане в квитах их нигде сие изобретается писано. И истязание о том велие было во святой горе Афонской в лето 7157. пересматривали Мелетиевы и Феодоритовы книги, и писание такое не обрелося в их книгах... Аще святый Мелетий показал персты: кия три персты показа и кая совокупи и бысть знамение? Явственно есть, яко те

Христов крест, а исповедание—Отца, Сына и Святаго Духа, якож прияхом писанное и неписанное предание от святых апостол сице знаменатися животворящим крестом тремя первыми персты, и совершай и тайну святаго крещения во имя Отца к Сына и Святаго Духа».

 

 

XI*

обретеся в Феодоритове книзе таковое писание; но солгано на него Феодорита от неких суемудрых и сокровенных еретиков.

 

 

 

 

Обретаются в древних греческих рукописных и печатных книгах и сия толкования о аллилуии: святаго Германа патриарха константинопольскаго, толкование: алл-Отец, ил-Сын, уиа-Дух Святый, сиречь: слава Отцу, слава Сыну, слава Духу Святому. И по Григорию Нисскому: алл-слава, ил-Богу, уиа- живому. И по Кириллу александрийскому: алл-державный, ил- Бог, уиа-той един; или: хвалите истинна Господа и похвалите его достойно. И по Симмаху и по иных толковннцех: алл-прииде, ил-явися, уиа-Бог, или: песнь Божия, и: хвалите Бога жива, и: хвалите Господа, яко благ псалом. Сия толкования обретаются в древних книгах о аллилуия, а никто от святых и мудрых толкова сию на един разум.

первые три персты показа, ради святая Троицы, и паки тии три перста совокупи, ради единосуществия Божества, и быть знамение; сице бысть показание перст, а неинако. А Феодорит о том не писал нигде: зане в его книгах таковое писание не обретается, токмо солгано на него от еретиков.

С помощию всесильного Бога да речем и мы, во ответ оному, на аллилуию толкование не от себе, по якож святив и богоноснии отци и учители толковала и разумеша, якож обретохом в древних рукописных и печатных книгах. Святаго Германа патриарха толкование алл-ил-уиа: алл-Отеа, ил-Сын, уиа—Дух Святый; и паки: алл-Отцу, ил-Сыну, уиа- Духу Святому, сиречь: слава Отцу, слава Сыну, слава Духу Святому. И паки до Григорию нисскому:        алл слава, ил-Богу, уиа-живому, «речь аллилуиа толкует: слава Богу живому. И паки по Кириллу Александрийскому: алл-державный, ил-Бог, уиа-той един; или: хвалите истина Господа, или: хвалите его достойно. И паки по Симмаху и по иных толковников: алл- прииде, ил-явися, уиа-Бог, или: песнь Божия, или: хвалите Бога жива, или: хвалите Господа, яко- благ псалом. Сия толкования и прочая обретаются в древ-

 

 

XII*

 

 

 

Обаче три чины обретаются во святой церкви по преданию святых отцев о аллилуия; первое убо во учиненных местех глаголати аллилуиа трижды, та же: Слава Тебе Боже; второе— во иных учиненных местех и временех аллилуиа токмо трижды, кроме Слава Тебе Боже; третие же—во иных учиненных стихах единожды аллилуиа глаголати, или пето. И разум есть в том сицев: егда глаголем трижды аллилуиа, кроме Слава Тебе Боже, или единожды, тогда являет: Слава Тебе, или токмо: хвала, или: слава. Аще же есть стих к лицу Божию, тогда разумеется и за Слава Тебе Боже; а егда будет опись к лицу Богородицы, или святаго коего, тогда знаменует: Слава тебе Богородица; или: Слава тебе святый Божий, или: хвала. Яко же и в литийных стихирах великомученика Георгиа писано есть: аллилуиа, аллилуиа аллилуиа Христу воскресшему. Такожде и инде православно разумеет святая восточная церковь в аллилуии разным разумом, по сличию стиха и времене: зане сия аллилуиа ангельская песнь есть, и сего ради разное и многое в себе толкование имеет,

них книгах, а никто не толковал, что на едином разуме стояти, токмо на Слава Тебе Боже.

Три чина обретается во святой церкви, преданы от святых отец о аллилуия, первое убо—во учиненных местах глаголати аллидуиа трижды, таже Слава Тебе Боже: второе же— во иных учиненных стихах аллилуиа токмо трижды, кроме Слава Тебе Боже: третие же— во иных учиненных стихов единожды аллилуия глаголати, или нети. И разум есть в том, якож выше рекохом... Егда глаголем трижды аллилуиа, кроме Слава Тебе Боже, или единожды аллилуиа, тогда являет: слава тебе, или токмо: слава или: хвала. Аще есть стих к лицу Божию, тогда разумеется и за Слава Тебе Боже; и егда будет стих к лицу Богородицы, или святому коему, тогда знаменует: Слава тебе, сиреч: Слава тебе Богородица, иди; Слава тебе святый Божий или: хвала. Якож и в стихирах святаго великомученика Георгиа в литии, еже глаголют: аллилуиа, аллилуия, аллилуиа Христу воскресшему, тамо разумеется сие: слава, слава, слава, или: хвала, хвала, хвала Христу воскресшему. Такожде и инде сице православно разумеет святая восточная церковь во аллилуии

 

 

XIII*

якоже и прежде рекохом яснейше 1).

разных разумом, по сличию стиха и дела.

1) В черновом списке это отделение первоначально было изложено так: «сия толкования обретаются в древних книгах, а никтоже толкова на един разсуд, точию Слава Тебе Боже: зане сия аллилуиа ангельская песнь и имеет в себе многий разумы и толкования. Обаче святии отцы предаша в святую церковь в божественном пении глаголати аллилуиа по трижды, таже: слава тебе Боже, якоже выше рекохом». В нашей рукописи это место читается так: «сия толкования и прочая обретаются в древних книгах, а никто нетолвовал, что на едином разуме стояти, токмо на Слава Тебе Боже, яко вы глаголете, но яко рекохом, зане ангельская песнь есть. Убо святии отцы предаша глаголати аллилуиа трижды, таже: слава тебе Боже».


Страница сгенерирована за 0.24 секунд !
Map Яндекс цитирования Яндекс.Метрика

Правообладателям
Контактный e-mail: odinblag@gmail.com

© Гребневский храм Одинцовского благочиния Московской епархии Русской Православной Церкви. Копирование материалов сайта возможно только с нашего разрешения.